(LTAA © juli 2024)
ALGEMEEN
Het spel van de winden en draken, de winnaar roept "Mah Jong" want heeft als eerste een schone stok.
Deze regels zijn begonnen bij mijn grootouders, maar in de loop der jaren is er wel een aanpassing geweest, want alhoewel mijn Opa erg hield van het uitspelen met een Chow (drie opeenvolgende stenen van 1 karaktersoort), hebben mijn ouders besloten om ons niet meer de Chow te leren.
STENEN
KARAKTERSOORTEN
- 4x 1-9 ballen
- 4x 1-9 bamboe (incl "1 bamboe" als een vogeltje)
- 4x 1-9 tekens
DRAKEN
- 4x groene draak
- 4x rode draak
- 4x witte draak
WINDEN
- 4x noordenwind
- 4x zuidenwind
- 4x oostenwind
- 4x westenwind
SEIZOENEN
- 4x groene seizoenen
- 4x rode seizoenen
MUUR
Leg alle stenen met de dichte kant boven, schud ze goed, en bouw de muur. De chinese muur bestaat uit 4 muren van 18 stenen ieder 2 lagen hoog; netjes aan elkaar geschoven zodat het een vierkant wordt.
SPELERS
Vier spelers per spel, de winnaar van het vorige spel is "Oostenwind / Lente", de andere spelers op basis van de windrichting zijn vervolgens "Zuidenwind / Zomer", "Westenwind / Herfst" en "Noordenwind / Winter". De winden/seizoenen zijn van belang bij de puntentelling aan het eind van het spel.
Bij het eerste spel gooien met de dobbelstenen en de speler met het hoogst aantal ogen is de Oostenwind-speler.
SPELBEGIN
De speler strijden om het schoon maken van de steentjes op de stok, op basis van de uitgedeelde steentjes kies je een speltaktiek (alles van 1 karaktersoort, alleen 1-en en 9-s, draken en winden). Door het spelen van Pung en Kong stenen, kan je je stok leegkrijgen.
DELEN
De Oostenwind-speler deelt de stenen uit. Met 1 dobbelsteen gooien om te zien welke muur als eerste gebroken wordt (begin te tellen bij jezelf), dan steentje erbij gooien en die optellen bij de vorige om te zien bij welke twee stenen de muur gebroken wordt. Deze twee stenen terugleggen op de muur: dit wordt op de "dichte" kant van de muur.
Vervolgens krijgen alle spelers (weer beginnend bij de uitdeler zelf) 14 stenen in totaal, uitgedeeld in drie rondes met vier steentjes en éen ronde met 2 steentjes. De deler zelf pakt nog 1 steentje extra, want deze speler is de eerste die het spel opent door een steen weg te doen.
SEIZOENEN
Bij het uitdelen van de steentjes kunnen ook seizoenssteentjes zitten. Deze tellen aan het eind van het spel mee bij de puntentelling, maar tijdens het spel hebben ze niet echt een rol. Iedereen die een seizoen heeft pakt een vervangend steentje van de dichte muur ter vervanging voor elk seizoen dat ze uitgedeeld hebben gekregen. Als je tijdens het spel een seizoenssteentje trekt uit de muur, dan pak je weer een vervangend steentje uit de dichte muur. De dichte muur wordt bij het wegnemen van vervangende seizoenssteentjes wel netjes gemaakt en is duidelijk "dicht".
START
De Oostenwind-speler start het spel door een eerste steentje weg te doen.
DOEL
Als eerste van de vier spelers Mah Jong uitspelen: een schone stok, zonder rest-steentjes; iedere beurt doe je een steentje weg om zo tot die schone stok te komen.
SPEL
Vanaf het wegdoen van het eerste steentje door de Oostenwind-speler, trekt de volgende speler een nieuw steentje vanaf de "open" kant van de muur. Dit steentje wordt of gehouden op de eigen stok, of weggedaan. Als een steentje wordt weggedaan, dan kan een andere speler meteen dit steentje pakken om een Pung of Kong te maken. Dit mag alleen met het meest recente steentje dat wordt weggedaan. Bij een Pung of Kong maakt het niet uit of het de beurt is van een speler: je onderbreekt tijdelijk de volgorde van het spel en gaat voor je beurt. Nadat een speler een Pung of Kong heeft gespeeld doet deze speler vanaf de eigen stok weg.
Winden en draken, en de stenen met "1" en "9" zijn meer waard in de puntentelling dan de stenen "2-8".
Door middel van het spelen van de Pung/Kong, krijg je uiteindelijk je stok leeg.
PUNG, OPEN
Als je twee dezelfde steentjes op je stok hebt staan en een andere speler doet hetzelfde steentje weg, dan kan je kiezen om dit steentje te pakken. Je roept dan "Pung" en je pakt het steentje. Samen met de twee steentjes op de stok, leg je vervolgens alle drie de steentjes open buiten voor je stok.
KONG, OPEN
Als je drie dezelfde steentjes op je stok hebt staan en een andere speler doet hetzelfde steentje weg, dan kan je kiezen om dit steentje te pakken. Je roept dan "Kong" en je pakt het steentje. Samen met de drie steentjes op de stok, leg je vervolgens alle vier de steentjes open buiten voor je stok.
PUNG/KONG, DICHT
Soms heeft een speler zoveel geluk dat ze drie of vier identieke steentjes zelf trekken bij hun beurt. Deze drie (Dichte Pung) of vier (Dichte Kong) tellen mee bij het doel om een schone stok te krijgen en het spel te winnen. Deze Dichte Pung/Kong hoeven niet meer weggespeeld te worden.
KONG, GETROKKEN, DICHT
Als een speler een Open Pung heeft (buiten de stok), maar vervolgens zelf een vierde identieke steentje trekt, die speler maakt van de Open Pung een Dichte Kong. Het vierde steentje wordt met dichte kant boven naast de andere drie gelegd.
EINDE MUUR
Het kan zijn dat geen van de spelers Mah Jong heeft terwijl er geen muur meer is om nieuwe steentjes uit te trekken. Je moet dan een nieuwe muur bouwen. Dit kan een geimproviseerde (gedeeltelijke) muur worden, maar het is handiger om de weggegooide steentjes om te keren, goed te schudden en vervolgens uit de groep dichte stenen alsnog het spel te spelen.
MAH JONG / EINDE SPEL
Als eerste een schone stok = Mah Jong.
Trekken of via het spelen van een Pung/Kong, met alleen nog 1 Paar identieke stenen op de stok.
PUNTENTELLING
Begin het puntentellen bij de Oostenwind-speler, daarna op volgorde van windrichting.
GEWONE PUNTEN
Op stok | Op tafel | |||
---|---|---|---|---|
Pung: | 3 dezelfde stenen | 4 | 2 | |
Pung: | 1,9, winden, draken | 3 dezelfde stenen | 8 | 4 |
Kong: | 4 dezelfde stenen | 16 | 8 | |
Kong: | 1,9, winden, draken | 4 dezelfde stenen | 32 | 16 |
2 draken (Paar) | 2 | n.v.t. | ||
2 winden (Paar) | 2 | n.v.t. | ||
1 seizoen | n.v.t. | 4 |
Een paar van 2 stenen van een karaktersoort is geen punten waard.
BONUSPUNTEN
(alleen voor de winnende hand / Mah Jong)
Punten | |
---|---|
Mah Jong | 20 |
Alles op tafel, of alles in de hand | 10 |
Trekken winnende steen | 2 |
DUBBELEN
De opgetelde gewone punten (en bonuspunten bij de winnaar) gaan op basis van de opties hieronder vervolgens gedubbeld worden. Met goeie taktiek kan een speler zonder Mah Jong alsnog een mooie score halen.
Het dubbelen geldt voor alle spelers.
Aantal | |
---|---|
1 Eigen seizoen | 1x dubbel |
2 Eigen seizoenen | 2x dubbel |
4 Seizoenen van 1 kleur (rood vs groen) | 3x dubbel |
Pung Eigen wind | 1x dubbel |
Kong Eigen wind | 1x dubbel |
Pung / Kong Draken | 1x dubbel |
1 Karaktersoort + Draken/Winden | 1x dubbel |
Alleen 1 karaktersoort | 3x dubbel |
Alleen winden of draken | 3x dubbel |
VOORBEELD BEREKENING SCORE & DUBBELEN
Stel een speler (Zuidenwind/Winter) heeft Mah Jong, en het spel is 100 punten waard (combi gewone punten + bonuspunten):
Punten | |
---|---|
Mah Jong, niet getrokken | 20 |
Pung 3 bamboe, op stok | 4 |
Kong 1 bamboe, op tafel | 16 |
Seizoen lente, rood | 4 |
Seizoen lente, groen | 4 |
Seizoen winter, rood | 4 |
Kong groene draken, op stok | 32 |
Kong zuidenwind, op tafel | 16 |
met de volgende spelsituatie worden de 100 punten zomaar 1600 punten:
Aantal | |
---|---|
1 eigen seizoen | 1x dubbel |
Kong eigen wind | 1x dubbel |
Kong groene draken | 1x dubbel |
Hele spel 1 karaktersoort (bamboe) + draken/winden | 1x dubbel |
De speler krijgt vier keer dubbel: 100 + 100 (1x dubbel) = 200 + 200 (2x dubbel) = 400 + 400 (3x dubbel) = 800 + 800 (4x dubbel) = 1600 punten